Mediawijs competentiemodel
(bron: https://tinyurl.com/yb76fqnj )
Deze les hebben we geleerd over het 'mediawijs competentiemodel', geen zorgen, het klinkt moeilijker dan het is.
Het mediawijs competentiemodel omvat eigenlijk de verschillende competenties die je nodig hebt om 'mediawijs' te zijn; Kennis, vaardigheden en attitudes.
Hier moesten wij dan opdrachtjes over maken:
Produceren:
Kennis: De leerling weet hoe hij facebook moet openen
Vaardigheid: De leerling kan een facebook post maken
Attitude: De leerling beseft dat hij beleefd moet blijven in
zijn post.
Navigeren:
Kennis: De leerling
weet waar hij wat moet zoeken
Vaardigheid: De leerling kan informatie over een onderwerp
vinden op het internet.
Attitude: De leerling is gemotiveerd om een antwoord te zoeken
Evalueren
Kennis: De leerling weet welke websites betrouwbaar zijn en
welke niet
Vaardigheid: De leerling kan nagaan welke informatie
betrouwbaar is en welke niet.
Attitude: De leerling is kritisch t.o.v. alle gevonden
informatie.
Alsook hebben we deze les een infographic bekeken over hoe het nu juist staat met de mediawijsheid in Vlaanderen (in 2015). (bron: https://tinyurl.com/y7jsa7gk )
Ik was persoonlijk verrast dat er maar 4% verschil zit tussen het aantal mannen en vrouwen dat gamen, wat mij dan liet nadenken over hoe de maatschappij oh zo graag mannen en vrouwen in categorieën stopt van 'die vinden dat leuk, en die dat'.
Het is onrustwekkend dat de gemiddelde Vlaming slechts weinig weet over de privacy instellingen op Facebook. Ikzelf heb al mijn posts enkel zichtbaar staan voor vrienden, en heb dan ook echt enkel mensen die ik ken op Facebook. Niet dat ik speciale dingen ofzo post :) .
Maar aangezien dit onderzoek afstemt van 2015 denk ik dat ondertussen de mensen zich wel meer hebben geïnformeerd over de privacy instellingen van Facebook, zeker na verschillende Privacy schandalen ( http://www.standaard.be/cnt/dmf20180404_03446011 & http://www.standaard.be/cnt/dmf20180321_03421227).
Hierna heeft Facebook de privacy instellingen aangepast en gemakkelijker gemaakt voor de gemiddelde mens. (http://www.standaard.be/cnt/dmf20180328_03434590)
Reacties
Een reactie posten